Laxpaj med romsås

 
Den här pajen är en påskpaj som jag hittade hos Matplatsen. I det här fallet blev det dock snarare en julpaj, eftersom jag använde överbliven varmrökt lax från julbordet, som jag frös in innan vi åkte iväg på semester. Passade perfekt att ta fram och göra paj av! Särskilt gillade jag pajskalet med filmjölk. Tack för det, Victoria!
Pajen räcker till 4-6 personer.
 

Pajskal:
4 dl mjöl
50 g smör
1 dl mjölk eller filmjölk
1 tsk bakpulver

Blanda alltsammans och tryck ut i en pajform. Man behöver inte förgrädda.

Fyllning:
300 g varmrökt lax
100-150 g färsk spenat
1 gul lök
150 g riven Västerbottenost
3 dl creme fraiche
3 ägg
salt & peppar

Romsås:
2 dl creme fraiche
röd stenbitsrom

Fräs spenaten snabbt i  smör. Dela laxen i bitar. Finhacka löken. Strö spenat, lax och lök i pajskalet. Blanda ägg, creme fraiche och Västerbottenost. Salta & peppra litegrann.

Häll äggblandningen över lax, lök och spenat i pajskalet och grädda i 200 C ugn, ca 30-40 min. Blanda creme fraiche och rom (jag tog även i en matsked majonnäs) och servera till pajen tillsammans med en sallad.

 

/Anna

 
 

Kommentera inlägget här :