Vaniljkakor i långpanna

 
Ännu ett recept som jag hittade på den fina sajten Jennys Matblogg. Det här är perfekt om man ska göra många kakor - en hel stor långpanna blir det!
 

42 kakor:
500 gram smör
10 dl vetemjöl
4 dl strösocker
4 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver

Fyllning: 
2 dl Kesella
5 dl creme fraiche
4 ägg
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker


Arbeta samman mördegen i en matberedare. Jag delade upp den på två omgångar för att inte sabba maskinen. 
Hälften av mördegen ska tryckas ut i en smord långpanna (ca 30x40 cm) - fast jag tog nästan 2/3 av degen som jag tryckte uti långpannan och sparade 1/3 att "strössla över". 
Rör sedan ihop fyllningen och bred ut över kakan, strö sedan resten av mördegen över fyllningen och grädda i ca 30 minuter i 200 grader i mitten av ugnen.

/Anna

Kommentarer :

#1: päivi

Hej! Vad ska man ha för ugnsvärme? Och ska den gräddas i mitten av ugnen?

Svar: Hej! Oj, det hade jag visst glömt att skriva. 200 grader i mitten av ugnen ska det vara. Tack för påpekandet!!
Anna & Jörgen

skriven

Kommentera inlägget här :