Teriyakikyckling

 
Det här receptet finns i några olika varianter på nätet men min version har jag fått från min mamma som i sin tur har fått det från en väninna i Skåne. Passar bra att göra som nedanstående, då räcker det till 5-6 personer beroende på hur mycket kyckling det är i påsen! Men jag vill också tipsa om detta som en rätt om man ska göra till många. Själv gjorde jag den på ett konståkningsläger för ett tag sedan när 35 ungar skulle äta i några olika omgångar. Bryn då kycklingen i förväg och förvara i kylen. Sedan kan man bara lägga ut den i stora formar, röra ihop såsen och hälla på och så skjuts in i ugnen!
 
5-6 portioner
1 påse kycklingfilé (700-900 gram)
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 flaska Santa Maria Teriyakisauce original
1-2 tsk sambal oelek
 
Tärna kycklingen och bryn den. Häll över i en ugnsfast form. Blanda ihop övriga ingredienser och häll såsen över kycklingen. Ställ in i ugnen på 200 grader ca 20 minuter.
 
/Anna
 
 

Kommentera inlägget här :