Bananmuffins med vit chokladglasyr

 
Jag har haft lust att baka i flera dagar nu och idag insåg jag att ett par bananer sett sina bästa dagar. När dessutom ett ägg som jag skulle koka gick sönder när jag tog upp det ur kartongen tog jag det som ett tecken. Det blev saftiga muffins med god glasyr med smak av vit choklad. 
 
Till 15-16 muffins:
2 ägg
2,5 dl socker
4,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl filmjölk
2 msk ljus sirap
100 gram smör eller margarin
2 mogna bananer
 
Glasyr:
1/2 dl vispgrädde
100 gram vit choklad
 
Vispa ägg och socker. Sikta ner mjöl, vaniljsocker och bakpulver och blanda. Häll i filmjölk, sirap och smält smör eller margarin. Mosa bananerna och blanda i dem också. Häll upp i muffinsformar, fyll till ca 2/3. Grädda i ugnen på 200 grader 12-15 minuter eller tills muffinsarna är färdiga (känn med sticka). 
 
När de svalnat, hacka den vita chokladen och häll i en bunke. Koka upp grädden och häll den över chokladen. Blanda till en jämn glasyr och låt stå en liten stund så den inte är alltför rinnig. Bred glasyren över muffinsen.
 
/Anna
 
 
 

Kommentera inlägget här :