Lax- och räkcheesecake

 
God fortsättning på er, hörni! Jag vill dela med mig av något från vårt julbord - en underbart god cheesecake som gör succé på vilken buffé som helst. Funkar givetvis också som förrätt. Receptet kommer från Hemmets Veckotidning men jag har ändrat lite och använde exempelvis Philadelphia Pepparrot istället för färskost och riven pepparrot. Den är lite "lösare" så därför tog jag fyra gelatinblad istället för tre. 
 
8-10 portioner

Botten
250 g kavring
75 g smält smör

Fyllning
4 gelatinblad
2+1 dl crème fraiche
400 g färskost med pepparrot 
(eller naturell färskost och ½ dl finriven pepparrot)
3 msk hackad gräslök
1 msk rivet citronskal
200 g kallrökt lax hackad i småbitar
salt och vitpeppar

Garnering
300 g skalade räkor
100 g kallrökt lax
100 g stenbitsrom el annan rom
1 citron

Kör kavring och smält smör i matberedaren och tryck ut i botten på en springform. Jag brukar klämma fast bakplåtspapper mellan botten och kanten innan jag "snäpper ihop" formen. 
Lägg gelatinbladen i blöt i lite vatten. Blanda 2 dl creme fraiche med färskosten. Tillsätt gräslök, citronskal, laxhack och smaka eventuellt av med lite salt och peppar. Krama ur gelatinbladen och värm dem med 1 dl creme fraiche i en kastrull så de smälter. Rör om och blanda ner i smeten. Häll ut smeten över kavringbottnen och ställ kallt. Garnera som du tycker!

/Anna

Kommentera inlägget här :