Världens bästa pannacotta


Den här efterrätten åt vi på nyårsafton (och sedan gjorde jag en omgång till dagen därpå när mina föräldrar kom på nyårsdagsmiddag). Inte för att jag är sponsrad av Dansukker men Gelesocker Multi är verkligen superbra för att göra snabb och smidig pannacotta! Idén att lägga Nutella i botten och toppa med karamelliserade pecannötter fick jag från Jennys Matblogg och det var en riktig höjdare!
 
5-6 portioner
5 dl grädde
1,25 dl gelésocker Multi
1 tsk vaniljsocker
 
1 dl Nutella+några matskedar grädde (blandas)
 
1 påse pecannötter
4 msk sirap
2 msk strösocker
2 nypor flingsalt
 
Koka upp grädde, socker och vaniljsocker och låt koka en minut. Klart!
Klicka upp Nutellan (blandad med grädde för annars blir Nutellan stenhård när den står i kylen!) i serveringsglas och häll gräddblandningen över. Ställ i kylen ett par tre timmar eller fram till serveringen. Superenkelt va!
 
Grovhacka nötterna. Hetta upp en stekpanna och häll i sirap, socker och flingsalt. Låt bubbla ett par minuter medan du rör om. Ta pannan från värmen, häll i nöthacket och blanda om ordentligt. Lägg ut nötterna på en bakplåtspappersklädd plåt och sprid ut dem så gott det går (med ett par gafflar till hjälp, det är riktigt hett så var försiktig!). Ställ in 5-10 minuter i 175 graders ugn tills de fått fin färg. Låt svalna.
 
Före servering: ta ut pannacottan, strö över lite nötter och dekorera eventuellt med citronmeliss eller bär. Jag hällde på lite blåbär.
 
/Anna

Kommentera inlägget här :