Falsk fläskfilé som ljuvlig gratäng



Kommer ni ihåg 90-talets falska fläskfilé? Jag hade glömt den, faktiskt, men nu erinrar jag mig att man skulle blanda 500 gram blandfärs med 2 msk aromat och frysa in i "korvar". Sedan var det bara att ta fram, låta halvtina en halvtimme, skära i skivor och steka i panna och sedan vispa ur stekpannan med en burk creme fraiche!
Karin på jättefina Bevemyrs blogg (värd ett besök) tipsade om en lite förfinad variant som jag lät mig inspireras av häromdagen. Mamma och pappa kom hit och åt middag med oss och ALLA blev överförtjusta. Jag följde inte Karins recept till punkt och pricka men idén är densamma. SÅÅÅÅ gott! Ni måste prova!

6 personer:
750 gram blandfärs
3 msk aromat
1 burk Creme fraiche paprika & chili
1 burk Creme fraiche
2 dl grädde
paprikapulver
salt
peppar
1 rödlök
1 röd paprika
1 paket bacon
3 dl riven ost

Blanda blandfärs och aromat, rulla till en korv och packa in i folie. Frys in! Ta fram rullen en halvtimme före tillagning. När halvtimmen har gått och rullen går att skära, skär i skivor (ca 1,5 cm), och fräs i lite matfett med salt och peppar. Lägg i en smord form. Stek baconet, skuret i bitar. Använd fettet till baconet till att fräsa strimlad paprika och skivad rödlök. Lägg bacon, paprika och rödlök på "filén" i formen. Blanda creme fraiche-sorterna med grädde och paprkapulver, salta och peppra litegrann. Bred ut såsen i formen och strö över riven ost. Gratinera i 225 grader cirka 20 minuter. Servera med exempelvis potatiskroketter och en rejäl sallad.

/Anna

Kommentera inlägget här :