Jordgubbs- och rabarbersaft

 
Mamma kom med rabarber som jag frös in och då passade jag på att göra åt sista påsen från förra säsongen ihop med frysta jordgubbar som jag hade kvar. Att göra egen saft är svårslaget - det blir så fantastiskt gott och är så enkelt! Jag har ingen saftmaja och orkar inte heller leta efter alla delar till saftsilen som är omöjlig att sätta ihop så den slängde jag ut för många år sedan. Istället lägger jag en bit lakansväv i ett durkslag (eller en kökshandduk går också bra, bara den är hel och ren!) och silar saften igenom den. Jag tillsätter heller inget för hållbarheten utan fryser in och tar fram efter hand. Man kan fylla plastflaskor (typ halvliters-petflaskor) till 2/3 och frysa in dem.
 
ca 2,5 liter saft
2 kilo frysta jordgubbar
1 kilo frysta rabarber i bitar
1,8 liter vatten
6 dl socker per avrunnen liter saft
 
Häll jordgubbar och rabarber i en stor gryta. Häll på vattnet och koka upp. Låt koka rejält i 10-15 minuter. Tryck mot kanten så att frukten mosas ordentligt. Sila av saften och mät upp den. Tillsätt sockret och koka upp igen. Låt koka några minuter. Skumma noga och häll upp på varma rengjorda flaskor. Förslut. Frys gärna in en del av saften.
 
/Anna
 

Kommentera inlägget här :