Kasslergryta med hetta

 
Jag skulle göra min vanliga kasslergryta men insåg när jag väl hade satt igång att jag saknade "vanlig" chilisås. Så det blev en ny variant med sweet chili - och lite sambal när jag ändå var i farten! Jag gjorde ett storkok och frös in en laddning - perfekt att ha med sig i husbilen framöver! Man får smaka sig fram till vad man tycker är lagom starkt.
 
8-10 portioner
1 kg kassler
1 stor purjolök
2 stora röda paprikor
5 dl grädde av något slag
4 dl creme fraiche
1/2-1 dl sweet chilisås
5-6 msk tomatpuré
1-2 tsk sambal oelek
curry efter smak
ev lite extra grädde eller mjölk
ev maizena redning
 
Putsa och strimla kasslern. Hacka purjolök och paprika och fräs i lite olja. Fräs kasslern och häll över allt i en stor stekgryta. Häll på grädde, creme fraiche, sweet chilisås, tomatpuré, sambal oelek och curry. Smaka av så det blir lagom. Om du vill ha det "såsigare", tillsätt lite mer grädde eller en skvätt mjölk. Red eventuellt av med lite Maizena om du vill ha grytan krämigare. Servera med ris och sallad.
 
/Anna
 
 

Kommentera inlägget här :