Hallonbiskvier

 
Från den fina bloggen Tessan bakar kommer detta recept på supergooooda hallonbiskvier. Smidigt att använda mandelmassa tycker jag, istället för att hålla på och skålla och skala och mala mandeln! Tessan använder hallonpulver i sitt recept men det hoppade jag över och det gick lika bra, det. Receptet nedan bygger på Tessans men är lite omarbetat.
 
ca 30 biskvier
 
Bottnar
200 gram mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita (spara gulan till smörkrämen)
 
Riv mandelmassan och blanda allt till en smet. Spritsa eller klicka ut små kakor på bakplåtspapper. Grädda 9-10 minuter i 175 grader så de får LITE färg. Ta ut och låt dem svalna.
 
Hallonsmörkräm
200 gram rumsvarmt smör
1 äggula
4 dl florsocker
4 dl hallon+1/2 dl strösocker.
 
200 gram vit smält choklad att doppa biskvierna i.
 
Koka upp hallon och strösocker i en kastrull och låt koka ihop några minuter. Låt svalna.
Vispa smör, äggula och florsocker ganska länge. Tessan föreslår tio minuter fast riktigt så länge höll jag inte ut.
Sila bort vätskan från hallonkoket och blanda ner purén som blir kvar i smörkrämen. Blanda ordentligt och ställ gärna kallt en stund om smeten blir lös. Då stelnar den och går lättare att breda på bottnarna.
 
Spritsa eller bred krämen på kakorna och jämna till dem. Ställ gärna i frysen en stund medan du smälter den vita chokladen. Ta ut biskvierna och doppa dem i chokladen.
 
Jag garnerade mina med jordgubbströssel. Inte hallon, förvisso, men åtminstone rött! Och gott!
 
 
 

Kommentera inlägget här :