Ett livstecken och en texmexpaj!

 
Ja, inte blev det mycket bloggat under semestern. Vi har haft 3,5 underbara veckor i USA och avslutade med en kryssning i Karibien så jag ska inte klaga...men de bilder jag laddat upp kom jag inte åt. Och nu har jag glömt hur jag lagade det mesta av det, så vi får helt enkelt starta om och börja på ny kula!
 
Igår åt vi en god texmexpaj. Vi är helt kolhydratstinna efter USA-resan och valde att göra pajdegen på mandelmjöl men det är ju en smaksak. Mandelmjölspajskalet blir dock väldigt gott och lite nötigt, så testa om du vill!
 
Pajskal vanligt:
125 gram margarin eller smör
2 msk vatten
3 dl vetemjöl
 
Pajskal lowcarb:
40 gram smör
3 dl mandelmjöl
3 msk sesamfrön
1 ägg
lite salt
 
I båda fallen: kör i matberedare och tryck ut i pajform. Förgrädda i 200 graders ugn i ca 10 minuter.
 
Fyllning:
500 gram nötfärs
1 påse tacokrydda
1/2 dl vatten
1,5 dl majskorn
1 burk creme fraiche
2 tomater
2 dl riven texmexost
 
Fräs färsen i lite matfett. Tillsätt kryddan. Häll på vattnet och låt puttra ihop några minuter tills vätskan kokat in. Tillsätt majskorn och creme fraiche och puttra ihop lite till. Häll över fyllningen i skalet. Skiva tomaterna och lägg ovanpå. Strö över riven ost och gratinera i 200 grader i ca 20 minuter eller tills pajen fått färg. Servera med en god sallad.
 
/Anna

Kommentera inlägget här :