70-årstårta: Pearls for girls

 

Blommor och pärlor fick det bli på mammas tårta, som det anstår en 70-årig lady! Flera frågade efter hur man gör marshmallow-fondant så här kommer en liten förklaring. (ber om ursäkt för de usla bilderna)
 
Tårtan är sockerkaksbottnar i tre delar. Ett lager är vit chokladmousse och ett är med hallonsylt. Jag täckte tårtan med vispad grädde och kavlade sedan ut vit sockerpasta (finns att köpa färdig).
 
De rosa rosorna och "bandet" längst ner runt tårtan är gjorda av rosa sockerpasta och bladen av grön sockerpasta (det finns alltså färdigfärgad. Väldigt smidigt!).
 
Övriga blommor och pärlhalsbandet gjorde jag av marshmallowfondant (mmf). Superlätt att göra själv. Och väldigt sött - men kul att jobba med!
 
Det här behövs:
värmetålig skål
Marshmallows
några droppar vatten
Florsocker
 
Lägg några nävar marshmallows - beroende på hur mycket mmf du behöver - i en rejäl skål som tål värme. Stänk över några droppar vatten och kör på full effekt i mikron, 30 sekunder i taget. När godiset smält, ta ut och rör runt med gaffel. Tillsätt sedan florsocker allteftersom tills du får en smidig och inte kladdig "deg". Sedan är det bara att sätta igång och modellera. Den stelnar dock ganska fort, så ta det du behöver för en stund och lägg resten i en plastpåse i en plastburk med lock. Förvara i rumstemperatur.
 
De små rosa blommorna stack jag ut med utstickare och tog sedan lite röd färg (sådan hushållsfärg på burk) i lite vatten - detta penslade jag på blommorna så blev det en ljusrosa och lite skiftande färg. På blommorna limmade jag små kulor (från strösselburk) med ätbart lim.
 
Pärlhalsbandet gjorde jag med specialverktyg och sedan penslade jag med guldpulver (också ätbart såklart).
 
/Anna
 
 

Kommentarer :

#1: Erikas LCHF till vardag och fest

Snygg tårta! Får mig att längta lite efter perioden när jag dekorerade tårtor. :-)

skriven

Kommentera inlägget här :