Mandelmazariner



De här mandelmazarinerna bakade jag till guideresan till Skaftö. De är så himla smidiga - ett riktigt favoritrecept! Bara att köra allting i matberedaren och klicka ut i aluminiumformar.

17 kakor
(lite ojämnt men det står 16 i originalreceptet och de brukar pösa över)

50 gram mandel
2 dl socker
150 gram smör eller margarin
3 dl mjöl
1 ägg
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk

17 aluminiumformar
ca en halv liten påse mandelspån

Kör mandeln i matberedaren så att den mals ganska fint. Blanda ner resten av ingredienserna (ja, inte aluminiumformar och mandelspån förstås). Kör till en jämn och fluffig smet. Ställ ut formarna på en plåt. De kan pösa lite så ha gärna bakplåtspapper på plåten. Klicka i smeten och strö över mandelspån. Grädda i 200 grader ca 12-15 minuter tills mazarinerna har fin färg.

/Anna

Kommentarer :

#1: Carina

Dessa gjorde jag förr. Har tappat bort receptet, helt underbart att få tag på det igen. De är hur enkla som helst att göra och enligt mina barn godare än "orginalmazariner" Tack!

skriven
#2: Anonym

Kanonrecept, så lätta och goda att jag bakade en sats till av bara farten som syrran fick. (Smeten var ju också j-god).

skriven
#3: Annika

Kanonrecept, så enkla och goda att jag av bara farten bakade en sats till, som syrran fick. (Smeten var också j-god).

skriven

Kommentera inlägget här :